Met de aanschaf van een CDP – een packaged CDP, een composable CDP of een headless CDP – start de mogelijkheid om omnichannel te gaan personaliseren. De klantdata zijn uit diverse bronnen samengebracht in het CDP, en met analytics zijn records verrijkt. Tijd om het beste uit je data te halen en CX, conversie en klantbehoud te verbeteren. Maar hoe start je omnichannel personalisatie. Een voorbeeld uit onze praktijk:
We zijn al sinds 2015 retailers en hoteliers aan het ondersteunen bij het verbeteren van CX, conversie en retentie. Een CDP biedt daarvoor een goed datafundament, want:
- Data uit diverse bronnen knoop je aan elkaar op klantniveau
- Je kunt er – al dan niet automatisch – triggers aan toevoegen
- Je kunt er omnichannel engagement campagnes mee voeden
- Je kunt volgen wat er met klantretentie, CLTV en tevredenheid gebeurt.
Hoe hielpen we een internationale fashion retailer hierbij?
- Wat was het doel: Direct-to-Consumer (D2C) sales vergroten.
- Wat was de uitdaging: klantdata zijn verspreid opgeslagen; gepersonaliseerde/geautomatiseerde campagnes waren hierdoor niet mogelijk.
- Wat was de oplossing: data consolidatie in een campagne-CDP, Bloomreach Egagement en het opzetten van omnichannel engagement campagnes.
- Wat was het resultaat: een geheel ingericht CDP, volledige en vlekkeloze migratie naar de nieuwe marketing automation-tool, intern getrainde marketeers en een heldere en uitvoerbare roadmap met vervolgstappen.
En daar zijn we nog wel even mee bezig!