Hi Manon, welkom bij Adapt Clear Value. Wij zijn ontzettend blij je te mogen verwelkomen. Kun je een korte introductie geven over jezelf?
Natuurlijk! Ik ben Manon van Rijsbergen en ik ben specialist op het gebied van CRM, Loyalty en Customer Engagement. De afgelopen 7 jaar ben ik bij een grote moderetailer verantwoordelijk geweest voor het opzetten van de CRM strategie, de implementatie en het onderhoud van het customer data platform (CDP) en het opzetten en aansturen van het CRM/E-mail team. Bij Adapt Clear Value wil ik deze ervaring en kennis graag verder inzetten en ontwikkelen door mooie bedrijven te ondersteunen en hun CRM-strategie en uitvoering naar een hoger niveau te tillen!
Je werkt al 8+ jaar op het gebied van CRM en digital marketing. Wat zijn volgens jou de grootste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied?
Dat is ongetwijfeld het datagedreven werken en personalisatie. Als marketeer wil je de consument in de korte kostbare tijd die ze hebben ook écht iets waardevols sturen of tonen, waarmee je ze helpt, inspireert of verrast. En met behulp van data is het mogelijk om de consument op het juiste moment, via het juiste kanaal en met de juiste boodschap te benaderen. Zorgen dat je content laat zien die aansluit bij de behoefte van de klant op dat moment, dat is een grote uitdaging. Maar als dat lukt, zie je direct resultaat.
Van massacommunicatie naar personalisatie is inderdaad een groot omslagpunt voor het marketingdomein. Betekent dat ook dat de rol van een marketeer is veranderd?
Ja, dat zeker. In tegenstelling tot 5+ jaar geleden, dient een marketeer tegenwoordig ook technischere skills te bezitten. Zo moet je op basis van data klantsegmenten kunnen opstellen, campagnes kunnen analyseren en algoritmes kunnen inzetten. Daarnaast wordt er ook steeds vaker kennis van databases, SQL en artificial intelligence (AI) gevraagd. Kortom, digital marketing vergt steeds meer technische en analytische vaardigheden.
Je noemt kennis van AI, interessant. Wat voor rol verwacht jij dat AI gaat spelen voor marketeers?
Ik verwacht dat AI een belangrijke rol gaat spelen op het gebied van personalisatie. Als marketeer kan je snel de weg kwijtraken in de grote hoeveelheden data die beschikbaar zijn. Je kunt dan AI inzetten om de juiste boodschap, het juiste moment en het juiste kanaal te bepalen.
Echter, AI zal nooit op zichzelf alle beslissingen moeten maken. Als marketeer heb je namelijk veel meer context en kwalitatieve informatie over de klant en je merk. AI werkt op basis van beschikbare data, dus informatie over nieuwe producten, gebeurtenissen in de wereld of de merkwaarden mist hier. Als marketeer kan je nét voor die verrassing zorgen en het merk echt op een goede creatieve manier neer zetten.
De combinatie van AI én menselijk inzicht is dus ultiem om een naadloze online klantervaring neer te zetten.
Ben jij benieuwd hoe je CRM, loyalty of customer engagement binnen jouw organisatie kan optimaliseren? Neem dan contact op met Manon via manon@adaptclearvalue.nl