Skip links

CDP Selectie

Breng alle klantdata samen in één compleet klantbeeld

Een Customer Data Platform (CDP) is dé sleutel tot een geoptimaliseerde klantbenadering. In tegenstelling tot traditionele oplossingen zoals Databases, CRM-systemen en marketing automation-oplossingen, biedt een CDP een compleet klantbeeld door het samenvoegen van alle relevante offline en online klantdata: transactiedata, CRM-data, eventdata, klantfeedback en meer.

Waarom een CDP?
Een CDP combineert transactiedata, online gedrag, contactgegevens, eventdata en meer, waardoor een 360-graden klantbeeld ontstaat. Hoe completer het klantbeeld, hoe krachtiger de analyses die je maakt en hoe beter de gepersonaliseerde campagnes converteren.

Welke soorten CDP zijn er?
Er zijn ruim 60 CDP's beschikbaar in Europa en bestaan in grofweg drie categorieën: packaged CDP's, composable CDP's en headless CDP's.
De packaged CDP's zijn meestal de beste oplossing als je zelf weinig ervaring of technische specialisten in huis hebt om het platform te installeren. Packaged CDP's zijn er in vier categorieën: data CDP's, analytics CDP's, campaign CDP's en delivery CDP's: in ons whitepaper (hieronder gratis te downloaden) leggen we de verschillen uit.

Kort over packaged, headless en composable CDP's

Volgens het CDP Institute is een packaged CDP een "klantdataplatform dat een persistente, uniform beeld per klant creëert uit diverse databronnen, dat door marketeers makkelijk te gebruiken is en dat  toegankelijk is voor diverse andere systemen." Vergeleken met een headless of composable platform is dit type CDP erg geschikt als jouw organisatie weinig ervaring of technische resources heeft om zelf een platform samen te stellen. Er zijn ruim 50 packaged CDP's in vier verschillende categorieën. 

RealCDP's

Een deel van deze CDP's is door het CDP Institute bestempeld als een RealCDP. Deze CDP's moeten in staat zijn om data uit alle bronnen te verzamelen, alle details te behouden, de data  onbeperkt op te kunnen slaan, real-time toegang te bieden tot individuele profielen en in staat zijn om te reageren op events in real-time. 

Bieden meer flexibiliteit voor bedrijven met uitgebreide MarTech-stacks, waar ervaren professionals maatwerk BI-dashboards en geavanceerde modellen kunnen bouwen.

Er is een groeiende belangstelling voor composable Customer Data Platforms, voornamelijk vanwege hun flexibiliteit en schaalbaarheid die ze bieden in een snel veranderende digitale omgeving. Composable CDP's zijn modulair opgebouwd. Deze platforms stellen je in staat om een op maat gemaakte oplossing te bouwen die precies aan jouw wensen voldoet, door verschillende modules of componenten te combineren. Deze aanpak biedt verschillende voordelen, zoals de mogelijkheid om snel te innoveren, de kosten te beheersen door alleen de nodige functionaliteiten te selecteren, en de integratie met bestaande systemen te verbeteren. 

Selecteer het beste CDP in deze 5 stappen.

Stap 1

Visie: elke verandering in werkwijze moet intern gedragen worden.

Eind van deze stap is dat we een visie opleveren, in een helder leesbaar document, dat door iedereen gedragen wordt. Geaccepteerd en goedbevonden is. Omdat het aansluit op de ambities en doelen van jullie bedrijf. En de belangrijkste pijnpunten of kansen beetpakt. Pas als het Visiedocument door iedereen gedragen wordt, gaan we verder.

Stap 2

As is: wat kunnen we vandaag?

Het Visiedocument is voor ons nu de basis. We gaan hierna de customer journeys uitwerken. Welke klantdata hebben we nu? En welke van alle bestanden zijn echt relevant? Wat missen we? Hoe zien de klanprocessen eruit? En wat hebben we aan tools en talent om de verandering te kunnen maken naar naar klantgedreven groeien?

Stap 3

Looking Ahead: waar willen we zijn?

Tijdens stap 2 komen meteen ook al ideeën naar boven om de klantervaring te verbeteren; niet meer vanuit individuele afdelingen, maar vanuit klantbegrip. Op basis daarvan gaan we in stap 3 bepalen wat we willen kunnen. Hoe ziet de ideale werkwijze voor onze klanten eruit? Wat willen we kunnen? En wat voor data, processen, tools en talent hebben we daarvoor nodig?

Stap 4

Useful Solutions: welke oplossingen brengen ons daar?

Op basis van de eerdere stappen kunnen we nú kijken welke oplossingen nodig zijn om onze ambities, doelen en strategie te realiseren met behulp van samengevoegde klantdata. We gaan bekijken welke verbeteringen nodig zijn: welke processen beter kunnen, welke tools en talenten er al zijn of beter kunnen, en wat we aan nieuwe oplossingen echt nodig hebben. Daarbij kijken we naar wat echt nodig is.

Stap 5

Execution As Planned: hoe gaan we foutloos transformeren?

Een goeie voorbereiding is het halve werk: een goeie implementatie net zo. Daarbij gaat het erom dat de verandering begeleid wordt binnen de organisatie: het is een veranderproces en niet (alleen) de installatie van een software-oplossing. We hebben het vaak genoeg ook in deze laatste fase fout zien gaan. Daarom is dit ook de stap waar we samen met het team van het bedrijf de verandering begeleiden. Ervaring telt, ook in dit geval.

Ontdek onze aanpak

Welke vragen heb jij over CDP's? Over welk CDP wil je meer weten? Ben je benieuwd waarom onze aanpak zo goed werkt? Neem vrijblijvend contact op: klik hieronder en plan direct een kort kennismakingsgesprek in of stuur ons een bericht: we maken graag tijd voor je vrij!