Skip links

Automotive in een perfect storm: hoe wordt je datagedreven?

Automotive in een perfect storm: hoe wordt je datagedreven?

Als je als CRM Manager, Digital Marketeer of CDO in de automotive retailbranche werkt, dan ken je de grote en complexe veranderingen. En die betekenen nogal wat als het gaat om behoud van je klanten en het bieden van andere mobiliteitsoplossingen:

De branche zit in een perfect storm

  • De branche zit in een “perfect storm” volgens Bert de Kroon van BOVAG:
  • De CASE-trends (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electrification) hebben grote consequenties voor de hele auto-industrie, maar ook specifiek voor de dealerbedrijven
  • De veranderingen leiden tot verschuivingen in distributiemodellen, klantrelaties en de diversificatie van activiteiten
  • Voor automotive-retailers leidt dit tot een review van hun business case en de zoektocht naar manieren om relevant te blijven

Wat is concreet de impact voor de automotive-retail?

  • De consolidatie van dealerholdings, die meerdere merken en meerdere OEM vertegenwoordigen
  • Dit leidt tot de noodzaak om een diverse systemen, processen en datapunten op elkaar af te stemmen
  • De recente introductie van het agentuurmodel door Stellantis en Ford (en BMW dit jaar), samen met directe (online) verkoop, voegt extra complexiteit toe en zet de relatie van retailers met klanten én fabrikanten onder druk
  • Om relevant te blijven breiden retail bedrijven hun productaanbod uit naar nieuwe gebieden, waaronder mobiliteitsdiensten, fietsen en vrijetijd.

Hoe haal je het beste uit je klantdata?

  • Deze ontwikkelingen brengen veel vraagstukken met zich mee met betrekking tot klantdata, zoals
  • Wie is de eigenaar van welke klantgegevens?
  • Hoe ga je jouw klantgegevens over de merken en mobiliteitsdiensten heen samenvoegen tot een uniek klantbeeld?
  • Waarom zou je dit doen? Wat zijn m.a.w. de value cases?  
  • Hoe combineer je de data in jouw DMS, in LEF, SAM en je Marketing Automation-tool? Met een CDP? En, zo ja, welke dan?
  • Wat doe je in-house en wat niet?
  • Hoe voldoe je aan de regelgeving voor gegevensbescherming?
  • Hoe richt je gepersonaliseerde geautomatiseerde marketing in?

Deze vragen kunnen alleen ingevuld worden aan de hand van een geïntegreerde datastrategie, die in lijn ligt met de ambities, doelen en strategische pijlers van het dealerbedrijf. En die je vanuit de klant, over de bedrijfszuilen heen, formuleert.

Wij ondersteunen retailers in de automotive-branche met het formuleren en uitvoeren van klantdatastrategieën, met het maken van analyses en inzichten, met CRM en loyalty, het selecteren van software-oplossingen ( CDP, CRM, MA), CX-verbetering en customer engagement.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We leren je graag kennen. Neem vrijblijvend contact op met onze specialist rondom Customer Data Strategy, Frans Melenhorst.